Εάν έχετε υπολειτουργικό θυρεοειδή αδένα, οι τροφές που καταναλώνετε μπορεί να επηρεάσουν τη νόσο του θυρεοειδούς σας, συμπεριλαμβανομένης της απορρόφησης των φαρμάκων σας για τον θυρεοειδή. Παρακάτω θα πούμε για το τι πρέπει να γνωρίζετε για την φυτική διατροφή και τον υποθυρεοειδισμό ή θυρεοειδίτιδα Hashimoto .

Τι είναι η vegan διατροφή;

Μια χορτοφαγική ή «αυστηρή χορτοφαγική» διατροφή απέχει από όλα τα ζωικά κρέατα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Έρευνες δείχνουν ότι μια vegan διατροφή έχει ποικίλα οφέλη για την υγεία, όπως απώλεια βάρους, βελτίωση της λειτουργίας των νεφρών  και μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι μια vegan διατροφή θα αποτρέψει ή θα θεραπεύσει τον υποθυρεοειδισμό ή τον Hashimoto. Ωστόσο, η υγιεινή vegan διατροφή θα ωφελήσει την υγεία σας γενικά.

Τι μπορείτε να φάτε σε μια vegan διατροφή:

  • Φρούτα και λαχανικά
  • Όσπρια όπως τα μπιζέλια, τα φασόλια και οι φακές
  • Ξηροί καρποί και σπόροι
  • Bρώμη, ρύζι και ζυμαρικά
  • Εναλλακτικές λύσεις γάλακτος όπως γάλα σόγιας, γάλα καρύδας και γάλα αμυγδάλου

Τι δεν μπορείτε να φάτε σε μια vegan διατροφή:

  • Μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και άλλο κόκκινο κρέας
  • Κοτόπουλο, πάπια και άλλα πουλερικά
  • Ψάρια ή οστρακοειδή
  • Αυγά
  • Τυρί ή βούτυρο
  • Γάλα, κρέμα γάλακτος, παγωτό και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Μαγιονέζα (επειδή περιλαμβάνει κρόκους αυγού)
  • Μέλι

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι μιας βίγκαν διατροφής;

Εάν δοκιμάζετε μια φυτική διατροφή για υποθυρεοειδισμό, καλό είναι να παρακολουθείτε προσεκτικά την πρόσληψη ιωδίου! Το ιώδιο είναι ένα ζωτικό θρεπτικό συστατικό στο σώμα και απαραίτητο για την παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών. Δεδομένου ότι τα ζωικά προϊόντα τείνουν να είναι πλούσια σε ιώδιο, τα άτομα που ακολουθούν μια vegan διατροφή  μπορεί να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο ανάπτυξης ανεπάρκειας ιωδίου.

Μια πρόσθετη ανησυχία είναι ότι τα προϊόντα σόγιας, συχνά μια φυσική πρωτεϊνική αντικατάσταση του κρέατος, μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη λειτουργία του θυρεοειδούς , παρεμβαίνοντας στην απορρόφηση των φαρμάκων για τον θυρεοειδή . Ακόμα, τα προϊόντα σόγιας έχουν πολλά οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένων των πιθανών αντιφλεγμονωδών επιδράσεων. Έτσι, ενώ οι ασθενείς με υποθυρεοειδή δεν χρειάζεται απαραίτητα να αποφεύγουν τη σόγια, αξίζει να βεβαιωθείτε ότι η πρόσληψη ιωδίου παραμένει επαρκής. Με τη vegan διατροφή μπορεί να μην λαμβάνεται κάποια θρεπτικά συστατικά όπως πρωτεΐνες, ασβέστιο, ωμέγα-3, ψευδάργυρο και βιταμίνη Β12 εάν δεν δώσετε προσοχή. Μπορείτε να αντικαταστήσετε πολλά από αυτά τα θρεπτικά συστατικά σε φυτικά τρόφιμα όπως:

  • Ξηροί καρποί, φασόλια ή κινόα για πρωτεΐνη
  • Λάχανο ή αμύγδαλα για ασβέστιο
  • Λιναρόσπορο, φυτικά έλαια ή φυτικά συμπληρώματα για ωμέγα-3 λιπαρά οξέα
  • Σπανάκι, φυστικοβούτυρο ή εμπλουτισμένα δημητριακά για σίδηρο

Πώς επηρεάζει η χορτοφαγική δίαιτα το Hashimoto;

Η νόσος Hashimoto είναι μια αυτοάνοση κατάσταση κατά την οποία τα αντισώματα ενός ατόμου επιτίθενται στον θυρεοειδή του και προκαλούν φλεγμονή. Είναι η νούμερο ένα αιτία υποθυρεοειδισμού στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το Hashimoto μπορεί να γίνει πιο σοβαρό με την πάροδο του χρόνου, οπότε η έγκαιρη δράση είναι ευεργετική και μπορεί να επιβραδύνει την εξέλιξη της νόσου.

Η διατροφή και η δίαιτα είναι κρίσιμες πτυχές κάθε σχεδίου θεραπείας για τον Hashimoto και τον υποθυρεοειδισμό. Κάποιοι μπορεί να υποστηρίξουν ότι οι vegan (ή χορτοφαγικές) δίαιτες δεν είναι η καλύτερη επιλογή για εκείνους που προσπαθούν να θεραπευτούν συγκεκριμένα από το Hashimoto. Αυτή η δίαιτα πλούσια σε υδατάνθρακες μπορεί να επιδεινώσει τα προβλήματα σακχάρου στο αίμα , να αποτρέψει την επούλωση της εντερικής διαπερατότητας (διαρρέον έντερο) καθώς επίσης να συμβάλει σε ανεπάρκειες θρεπτικών ουσιών που μπορεί να προκαλέσουν το Hashimoto.

Η σχέση του Hashimoto με το ιώδιο, συγκεκριμένα, μπορεί να είναι συγκεχυμένη και κάπως αμφιλεγόμενη. Οι έρευνες δείχνουν ότι το υπερβολικό ιώδιο μπορεί να είναι έναυσμα για τη νόσο του Hashimoto .

Με αυτή τη γνώση, είτε υιοθετείτε είτε όχι φυτική διατροφή για υποθυρεοειδισμό, θα πρέπει να στοχεύετε σε 150-400 μικρογραμμάρια (mg) ιωδίου ημερησίως από συνδυασμό τροφών, εμπλουτισμένων τροφών και συμπληρωμάτων. Τα άτομα με Hashimoto γενικά ανέχονται συμπληρώματα που περιέχουν έως 150 mg ιωδίου χωρίς να αυξάνουν τα αντισώματα του θυρεοειδούς. Ωστόσο, θα πρέπει να κάνετε εργαστηριακό έλεγχο για να επιβεβαιώσετε τα επίπεδα ιωδίου σας και ίσως είναι καλύτερο να λαμβάνετε συμπληρώματα θυρεοειδούς που δεν περιέχουν ιώδιο.

Πίσω →