Ιουλία Χαριστού ΔιατροφολόγοςΧρήσιμα άρθραΔιατροφή και ΥποθυρεοειδισμόςΗ σύνδεση μεταξύ της υγείας του θυρεοειδούς και της ανεπάρκειας ψευδαργύρου

Ο ψευδάργυρος είναι ένα απαραίτητο ορυκτό που εμπλέκεται σε πολλές κυτταρικές διαδικασίες. Απαιτείται για σύνθεση πρωτεΐνης και DNA, επούλωση πληγών και κυτταρική διαίρεση. Παίζει επίσης κεντρικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα και είναι απαραίτητο για τη σύνθεση των ορμονών του θυρεοειδούς. Το σώμα μας δεν παράγει φυσικά ψευδάργυρο, οπότε πρέπει να λαμβάνουμε αυτό το μέταλλο από τη διατροφή ή τα συμπληρώματά μας.

Κατανόηση των ελλείψεων ψευδαργύρου

Τις τελευταίες δεκαετίες, οι ελλείψεις ψευδαργύρου έχουν καθοριστεί σε ένα φάσμα. Τα αποτελέσματα μιας ανεπάρκειας μπορεί να κυμαίνονται από ήπια έως σοβαρά. Όσοι κινδυνεύουν για μέτρια έως σοβαρή ανεπάρκεια ψευδαργύρου ακολουθούν συχνά συγκεκριμένες δίαιτες ή έχουν καταστάσεις υγείας που παρεμποδίζουν την απορρόφηση ψευδαργύρου. Για παράδειγμα, οι χορτοφάγοι κινδυνεύουν από ανεπάρκεια ψευδαργύρου, όπως και τα άτομα με νόσο του Crohn, δρεπανοκυτταρική αναιμία ή διαταραχή χρήσης αλκοόλ.

Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι είναι πιθανότατα στο πιο ήπιο άκρο του φάσματος. Τα άτομα με ήπια ανεπάρκεια ψευδαργύρου πιθανότατα δεν βελτιστοποιούν την πρόσληψη ψευδαργύρου τους. Ένας από τους κύριους ένοχους που εμποδίζουν τους ανθρώπους να λαμβάνουν τη συνιστώμενη ημερήσια δόση ψευδάργυρου είναι η κακή διατροφή. Τα άτομα που δεν πληρούν τη συνιστώμενη ημερήσια δόση τους για ψευδάργυρο μπορεί να έχουν αυξημένο κίνδυνο να αρρωστήσουν και μπορεί να έχουν έναν πιο δύσκολο χρόνο να ελέγχουν τις χρόνιες ασθένειες.

 

Η σχέση μεταξύ παραγωγής ψευδαργύρου και θυρεοειδικής ορμόνης.

Ο θυρεοειδής αδένας είναι ένας μικρός αδένας σε σχήμα πεταλούδας στο λαιμό που παράγει ορμόνες. Αυτές οι ορμόνες του θυρεοειδούς παίζουν ουσιαστικό ρόλο στην ικανότητα του σώματος να διατηρεί ένα σταθερό εσωτερικό περιβάλλον ρυθμίζοντας τον μεταβολισμό, την ενέργεια και τη θερμοκρασία. Διάφορα θρεπτικά συστατικά, όπως ο ψευδάργυρος , παίζουν ουσιαστικό ρόλο στον σωστό μεταβολισμό και τη δράση αυτών των ορμονών του θυρεοειδούς.

Ο ψευδάργυρος αναφέρεται μερικές φορές ως "ο καταλύτης" όταν πρόκειται για την παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών. Παίζει ρόλο τόσο στο σχηματισμό όσο και στο μεταβολισμό αυτών των ορμονών.

Μελέτες δείχνουν ότι ο ψευδάργυρος βοηθά στη ρύθμιση της δραστηριότητας των ενζύμων δεϊωδινάσης ( ένζυμα που περιέχουν σελήνιο που χρησιμοποιούνται για τη σύνθεση της δραστικής μορφής της θυρεοειδικής ορμόνης, Τ3), της ορμόνης απελευθέρωσης θυρεοτροπίνης (TRH) από τον υποθάλαμο και της ορμόνης διέγερσης του θυρεοειδούς (TSH) από την βλεννογόνος.

Αλλάζει επίσης τη δομή των βασικών παραγόντων μεταγραφής (πρωτεΐνες που ελέγχουν το ρυθμό μεταγραφής των γενετικών πληροφοριών από το DNA στο αγγελιοφόρο RNA) που εμπλέκονται στο σχηματισμό θυρεοειδικών ορμονών.

Ο ψευδάργυρος βοηθά στην παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών

Τα άτομα που έχουν υποθυρεοειδισμό παράγουν πάρα πολύ TSH. Κατά συνέπεια, τα άτομα με υποθυρεοειδισμό διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο εξάντλησης του ψευδαργύρου στο σώμα. Έτσι, είναι απαραίτητο να σταθεροποιήσετε την TSH για να διατηρήσετε σταθερά τα επίπεδα ψευδαργύρου στο σώμα σας. Εάν έχετε υπολειτουργικό θυρεοειδή, θα πρέπει να πάρετε φάρμακα υποκατάστασης θυρεοειδικών ορμονών για να μειώσετε την TSH σας.

Πώς να αυξήσετε την πρόσληψη ψευδαργύρου

Εκτός από τη λήψη συμπληρώματος που περιέχει ψευδάργυρο, μπορείτε να αυξήσετε την πρόσληψη ψευδαργύρου μέσω της διατροφής σας. Το κρέας είναι μια εξαιρετική πηγή ψευδαργύρου, γι 'αυτό οι άνθρωποι που ακολουθούν δίαιτες χωρίς κρέας είναι πιο πιθανό να έχουν ανεπάρκεια ψευδαργύρου. Η κατανάλωση κόκκινου κρέατος και οστρακοειδών μπορεί φυσικά να αυξήσει τα επίπεδα ψευδαργύρου σας.

Εκτός από τα προϊόντα κρέατος, ο ψευδάργυρος είναι επίσης:

  • Οσπρια
  • Σπόροι
  • ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ
  • Γαλακτοκομικά
  • Αυγά
  • Ολικής αλέσεως προιόντα

Ορισμένα τρόφιμα μπορούν να εμποδίσουν την απορρόφηση ψευδαργύρου. Για παράδειγμα, αν και τα όσπρια έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ψευδάργυρο, περιέχουν επίσης φυτικά, τα οποία εμποδίζουν την απορρόφηση του ψευδαργύρου. Ωστόσο, το μούλιασμα και η θέρμανση των οσπρίων μπορεί να αυξήσει τη βιοδιαθεσιμότητα ψευδαργύρου , κάτι που είναι ευεργετικό για άτομα που δεν λαμβάνουν ψευδάργυρο από το κρέας.

Πίσω →