Οι ορμόνες λειτουργούν ως ένα πολύπλοκο σύστημα συνυφασμένες. Όταν κάποια ορμόνη αλλάζει, επηρεάζει την παραγωγή άλλων ορμονών. Οι ορμόνες είναι χημικοί αγγελιοφόροι που παράγονται σε ένα όργανο και ταξιδεύουν μέσω της κυκλοφορίας του αίματος και στη συνέχεια χρησιμοποιούνται σε ένα άλλο όργανο ή σύστημα. Καθώς γερνάμε, οι αλλαγές εμφανίζονται φυσικά στον τρόπο που τα συστήματα του σώματος ελέγχονται, δηλαδή τη μετάβαση στην εφηβεία, την εγκυμοσύνη, τον τοκετό, την εμμηνόπαυση, κλπ. Τα όργανα μπορεί να παράγουν λιγότερες ορμόνες με την πάροδο του χρόνου ή να γίνουν λιγότερο ευαίσθητα στον έλεγχο των ορμονών τους. Με την ηλικία, οι ορμόνες μπορούν επίσης να κατανέμονται πιο αργά.

Αυτό που βλέπουμε πιο συχνά είναι ότι καθώς γερνάμε και περνάμε από την εφηβεία, την εγκυμοσύνη και την εμμηνόπαυση, οι φυσικές αλλαγές των ορμονών του φύλου μας (οιστρογόνα, προγεστερόνη και τεστοστερόνη) επηρεάζουν άλλες ορμόνες όπως είναι η ινσουλίνη, με τη σειρά της, διαταράσσει τον τρόπο που το σώμα μας αποθηκεύει και χρησιμοποιεί τις θερμίδες, η οποία προκαλεί αύξηση του σωματικού βάρους. Όσο μεγαλύτερο βάρος θα κερδίσουμε, τόσο χειροτερεύουν οι λειτουργίες του συστήματος, προκαλώντας περισσότερη αύξηση του βάρους. Είναι ένας φαύλος κύκλος.

Οιστρογόνα

Τα οιστρογόνα στην πραγματικότητα αναφέρονται σε μια συλλογή των ορμονών που επηρεάζουν τη σεξουαλική λειτουργία και την αναπαραγωγή, το μεταβολισμό, τη διάθεση, την ανάπτυξη και την υγεία και την ανάπτυξη των ιστών. Υπάρχει μια αντίστροφη σχέση μεταξύ των οιστρογόνων και του σωματικού βάρους κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, υπάρχει πτώση των επίπεδων των οιστρογόνων, αλλά το βάρος τείνει να αυξάνεται. Αλλαγές στους οιστρογονικούς υποδοχείς στον υποθάλαμο του εγκεφάλου, ένα σημάδι της εμμηνόπαυσης, σημαίνει ότι μπορεί να είναι πιο δύσκολο να χαθεί βάρος. Επομένως υπάρχει μεγαλύτερη επιβάρυνση για τις γυναίκες καθώς πρέπει να τρώνε μια υγιεινή διατροφή και να γυμνάζονται περισσότερο για να βοηθήσουν τον μεταβολισμό τους να αντισταθμίσει την απώλεια των οιστρογόνων, η οποία βοηθά στη ρύθμιση της αύξησης του βάρους και της όρεξης. Είναι ενδιαφέρον ότι, τα λιποκύτταρα παράγουν οιστρογόνα, μαζί με άλλες ορμόνες και πρωτεΐνες. Αλλά τα οιστρογόνα που παράγονται στα κύτταρα του λίπους δεν θα βοηθήσουν στη ρύθμιση της παχυσαρκίας και του μεταβολισμού. Αντ 'αυτού, τα οιστρογόνα που συνοδεύουν στην πρόσληψη του βάρους, ιδιαίτερα σε κοιλιακό λίπος, βάζει τις γυναίκες σε μεγαλύτερο κίνδυνο για καρκίνο του μαστού, επειδή το οιστρογόνο διεγείρει την κυτταρική ανάπτυξη.

Υπάρχει και μια άλλη κατάσταση που σχετίζεται με τα οιστρογόνα γνωστή ως "κυριαρχία των οιστρογόνων". Η οιστρογονική κυριαρχία συμβαίνει όταν το σώμα έχει πάρα πολλά οιστρογόνα, από υπερπαραγωγή ή την έλλειψη της προγεστερόνης. Η κυριαρχία των οιστρογόνων μπορεί να προκύψει από την υπερβολική παραγωγή οιστρογόνων στο σώμα, η ορμονική θεραπεία της εμμηνόπαυσης και μια μείωση της παραγωγής προγεστερόνης ή πρόσληψη της περίσσειας οιστρογόνων από περιβαλλοντικές πηγές, όπως το κρέας, ένεση με ορμόνες ή ανθρωπογενείς χημικές ουσίες που το σώμα συγχέει με τα οιστρογόνα . Η αύξηση του βάρους είναι ένα άμεσο αποτέλεσμα της κυριαρχίας των οιστρογόνων, ιδιαίτερα αυξημένη συσσώρευση λίπους στην κοιλιακή περιοχή. Αυτή η κατάσταση, εάν αφεθεί ανεξέλεγκτη, μπορεί να οδηγήσει σε μια συνεχή περίσσεια λιπώδους ιστού που θα παράγουν περισσότερα οιστρογόνα και κατά συνέπεια τα οιστρογόνα να παράγουν περισσότερο λιπώδη ιστό.

Ανθρώπινη αυξητική ορμόνη

Η ανθρώπινη αυξητική ορμόνη (HGH) παράγεται από την υπόφυση και είναι αναγκαία για την ανάπτυξη των οργάνων και των οστών στους νέους. Στην ενήλικη ζωή, εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας για άλλες λειτουργίες. Η έλλειψη σε HGH μπορεί να προκαλέσει καρδιαγγειακές παθήσεις, αύξηση του βάρους, μειωμένη μυϊκή μάζα, το ρυτίδιασμα του δέρματος, μειωμένη ενέργεια και άλλες καταστάσεις που σχετίζονται με τη διαδικασία της γήρανσης. Η ορμόνη φυσικά μειώνεται γρήγορα μετά την ηλικία των 30, και από τη στιγμή που μια γυναίκα φτάνει την δεκαετία των «40» της, τα αποτελέσματα είναι αρκετά αισθητά.

Συνολικά, η παχυσαρκία και, το πιο σημαντικό, τα αποθέματα λίπους στην κοιλιακή περιοχή είναι ενδεικτικές της διαταραγμένης παραγωγής αυξητικής ορμόνης, αλλά η απώλεια βάρους μπορεί να βοηθήσει για να αντισταθμιστεί αυτό το πρόβλημα. Με υψηλό γλυκαιμικό φορτίο οι υδατάνθρακες αναστέλλουν την έκκριση της αυξητικής ορμόνης και θα πρέπει να αποφεύγονται. Δεδομένου ότι η πλειοψηφία της έκκρισης της αυξητικής ορμόνης συμβαίνει το βράδυ κατά τη διάρκεια του βαθύ ύπνου, είναι σημαντικό να κάνετε έναν πλήρη, επτά έως εννέα ώρες ύπνο. Επίσης, το τελευταίο σας γεύμα της ημέρας θα πρέπει να περιέχει μια πηγή υψηλής πρωτεΐνης και, ενδεχομένως, να είναι χαμηλό σε υδατάνθρακες για να βοηθηθεί η έκκριση της αυξητικής ορμόνης. Διατηρώντας τα βέλτιστα επίπεδα της HGH μέσω υγιών πρακτικών στον τρόπο ζωής, η διατροφή και η άσκηση μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην αύξηση της λιπόλυσης λόγω της καύσης του λίπους στις επιπτώσεις της HGH.

Η κορτιζόλη

Η ορμόνη κορτιζόλη παράγεται στο φλοιό των επινεφριδίων σε απάντηση του φλοιού των επινεφριδίων της ορμόνη (ACTH) που παράγεται στον αδένα της υπόφυσης. Η κορτιζόλη παίζει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα, την0 παραγωγή ενέργειας, των φλεγμονών, στο ανοσοποιητικό σύστημα και στην επούλωση. Τα χαμηλά επίπεδα κορτιζόλης μπορεί να προκαλέσουν χρόνια κόπωση, εξάντληση και μια ασθένεια του ενδοκρινικού συστήματος που ονομάζεται νόσος του Addison. Εάν τα επινεφρίδια σας παράγουν πολύ μεγάλες ποσότητες κορτιζόλης, μπορεί να αναπτύξουν συνθήκες, όπως την αύξηση του σωματικού βάρους, ειδικά γύρω από την κοιλιά, κατάθλιψη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος με όλες τις συνέπειες, επιταχυνόμενη γήρανση και τα έλκη του στομάχους. Πρόσφατα, πολλή προσοχή έχει κατευθυνθεί προς τις επιδράσεις της περίσσειας κορτιζόλης σε αύξηση του σωματικού βάρους και τη δυσκολία στην απώλεια του βάρους.

Η κορτιζόλη απελευθερώνεται σε απόκριση προς το στρες. Το στρες μπορεί να είναι φυσική, περιβαλλοντική, χημική ή ιδιοπαθής. Όλες οι μορφές του στρες παράγουν τις ίδιες φυσιολογικές συνέπειες. Αυτό περιλαμβάνει το περιβαλλοντικό στρες (ζέστη, το κρύο και το θόρυβο, κλπ), χημική καταπόνηση (μόλυνση, φάρμακα, κλπ), σωματικό στρες (υπερβολική προσπάθεια, τραύμα, μόλυνση, κλπ), ψυχολογικό στρες (άγχος, φόβος, κ.λπ.) και βιοχημικές στρες (διατροφικές ελλείψεις, εκλεπτυσμένη κατανάλωση ζάχαρης, κλπ). Κάθε φορά που ένα άτομο υποβάλλεται σε ένα παρατεταμένο ποσό του στρες, επίσης υπόκεινται σε παρατεταμένη αύξηση των επιπέδων της κορτιζόλης, η οποία μπορεί να προκαλέσει την αυξημένη κεντρική παχυσαρκία και αύξηση του σωματικού βάρους. Τρόποι για να χαμηλότερα επίπεδα κορτιζόλης περιλαμβάνουν μείωση του στρες, ξεκούραση και φαγητό χαμηλό σε γλυκαιμικό φορτίο. Υψηλή διαιτητική ζάχαρη μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα της κορτιζόλης.

Λεπτίνη

Ορμόνη που σχετίζεται με την όρεξη είναι η λεπτίνη που είναι γνωστή ως καταστολέας της όρεξης και φαίνεται να έχει μεγάλη επίδραση επί του σωματικού βάρους και του μεταβολισμού.

Η λεπτίνη βοηθά να σηματοδοτούν τον εγκέφαλο ότι το σώμα έχει αρκετή ενέργεια σε απόθεμα, όπως και σε σωματικό λίπος. Πολλοί άνθρωποι που είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι έχουν εξασθενημένη απόκριση προς τα σήματα της λεπτίνης, ακόμα κι αν έχουν υψηλότερα επίπεδα της ορμόνης στο αίμα τους, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα παχύσαρκα άτομα μπορεί να είναι ανθεκτικά στις επιδράσεις της λεπτίνης. Η λεπτίνη συντίθεται και εκκρίνεται κυρίως από λιποκύτταρα. Είναι παρούσα στον ορό του αίματος σε άμεση αναλογία με την ποσότητα του λιπώδους ιστού. Καθώς τα λιποκύτταρα διογκώνονται σε παχύσαρκα άτομα, εκκρίνουν ένα μεγαλύτερο ποσό της λεπτίνης. Η λεπτίνη επικοινωνεί με το κεντρικό νευρικό σύστημα για τη ρύθμιση της πρόσληψης ενέργειας και την ενεργειακή αποθηκεύσει στο σώμα, έτσι ώστε ο υποθάλαμος να μπορεί να διατηρήσει αποτελεσματικά ένα σταθερό σωματικό βάρος.

Κυτοκίνες

Ο λιπώδης ιστός εκκρίνει όχι μόνο την λεπτίνη, εκκρίνει επίσης και τις κυτοκίνες. Οι κυτοκίνες είναι στοιχεία του ανοσοποιητικού συστήματος που είναι κρίσιμες για τη διατήρηση των κατάλληλων επιπέδων του ανοσοποιητικού συστήματος και να ανταποκρίνονται στις φλεγμονές στο σώμα. Η έρευνα δείχνει ότι τα χαμηλότερα επίπεδα των κυτοκινών θα μπορούσε επίσης να βοηθήσουν στην πρόληψη της παχυσαρκίας. Οι βελτιώσεις στην ευαισθησία της ινσουλίνης γίνονται με την απώλεια βάρους που προκαλείται από τις αλλαγές στις φλεγμονές σε παχύσαρκα άτομα. Οι βελτιώσεις στο μεταβολισμό της γλυκόζης με τα προγράμματα απώλειας βάρους συνδέονται ανεξάρτητα με μειώσεις στις συγκεντρώσεις της κυτοκίνης, γεγονός που υποδηλώνει ότι η μείωση των φλεγμονών είναι ένας πιθανός μηχανισμός ο οποίος μεσολαβεί στη βελτίωση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη.

Οι κυτοκίνες ανταποκρίνονται στις φλεγμονές, και η φλεγμονή που παράγεται από τα εικοσανοειδή, τα οποία προέρχονται από το αραχιδονικό οξύ. Το αραχιδονικό οξύ είναι ένα ωμέγα-6 λιπαρό οξύ που ελέγχεται πρωτίστως από τη διατροφή. Μετά από μία αντι-φλεγμονώδη διατροφή (τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα-6) μπορεί να βοηθήσουν να μειωθούν τα επίπεδα των κυτοκινών και των ενισχύσεων στην απώλεια βάρους.

Πίσω →